وعده دولتی ها كی عملی می شود؟

سخنگوی دولت: برای حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ صبوری کنید

سخنگوی دولت: برای حل مشکلات اینترنت و فیلترینگ صبوری کنید

به گزارش توسعه نرم افزار، سخنگوی دولت در مورد حل مشکلات اینترنت توسط دولت اظهار داشت: نمی توانیم تغییرات را به یک باره ایجاد نماییم. فرایند بازبینی در فیلترینگ درحال پیگیری است؛ صبوری کنید.



به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از مهر، مبحث فیلترینگ، کیفیت اینترنت و چگونگی حکمرانی فضای مجازی یکی از مسائلی بود که در دوران انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه نامزدها قرار داشت.
مسعود پزشکیان از افراد مخالف فیلترینگ بود و در مورد وضع فعلی اینترنت و وجود مافیای فروش فیلترشکن انتقاداتی مطرح کرده بود. همینطور در مناظره های انتخاباتی تاکید داشت که ارتباط با دنیا بر مبنای اینترنت است و نمی توان گفت ما می خواهیم در قفس زندگی نماییم و ارتباطی با دنیا نداریم؛ برای ارتباط با دنیا به اینترنت بدون فیلتر نیاز داریم.
وی بعد از انتخابات هم بر همین موضع بود و در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام نمود که «مسأله فیلترینگ در دستور کار است و آنرا در شورای امنیت هم مطرح خواهیم کرد.»
دکتر ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم هم از زمان شروع فعالیت خود، هم راستا با موضع رئیس جمهوری بازبینی بر وضعیت فعلی اینترنت را در دستور کار خود قرار داده است. دهم مهرماه اولین نشست شورایعالی فضای مجازی در دولت چهاردهم برگزار شد و به قول وزیر ارتباطات «در این جلسه علاوه بر بررسی های در ارتباط با رفع فیلترینگ، در رابطه با ساماندهی فیلترشکن ها که منجر به بروز مشکل و آلودگی در شبکه ملی اطلاعات می شود هم صحبت هایی انجام شد».
همچنین در ایام اخیر ستار هاشمی در جمع خبرنگاران ارتقای وضعیت اینترنت و رفع محدودیت ها را یک مطالبه جدی مردم برشمرد و اظهار داشت: با عنایت به صحبت و وعده های دولت، این مسئله در دستور کار وزارت ارتباطات است و با تمام توان و انرژی برای گشایش در این راه قدم برمی داریم. او همینطور افزود: در اینباره کارگروه های ویژه ای جهت بررسی فنی تشکیل داده ایم، خود من جلساتی را در لایه های مختلف برگزار کردم و با عنایت به طرحی که وزارت ارتباطات عرضه کرده است، در آینده نزدیک به جمع بندی مناسبی در مرکز ملی خواهیم رسید تا خبرهای خوبی را به مردم بدهیم. هاشمی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات هم به وضع موجود اینترنت نقد دارد، اظهار داشت: با علل مختلف باور داریم باید در زمینه محدودیت های اینترنتی، نگرش ها و نگاه تغییر کند و نگرش ها به روز شود».
در آخرین اظهار نظر از جانب دولتی ها در این عرصه دکتر فاطمه مهاجرانی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که چه زمانی مساله فیلترینگ حل خواهد شد؟ اظهار داشت: این مورد در دستور کار دولت قرار دارد و درحال پیگیری است.
وی در پاسخ به اینکه چه موانعی بر سر راه وجود دارد، اظهار نمود: فرایند درحال پیگیری است. باید توجه داشت نمی توانیم تغییرات یکباره در موضوعات ایجاد نماییم. فرآیندی دارد که درحال سپری شدن است.
سخنگوی دولت چهاردهم در پاسخ به این سؤال که آیا باید منتظر جلسه برگزاری کمیته فیلترینگ باشیم؟ اظهار داشت: دوستان درحال پیگیری فرایند هستند؛ صبوری کنید.
به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از مهر، با وجود همه این وعده ها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تابحال هیچ برنامه جامع و مدون اجرایی در مورد نحوه این بازبینی ها عرضه نکرده است تا بتوان ارزیابی کلی در مورد فرایند کلی این مورد و میزان پیشرفت آن انجام دهیم.
موضوع فیلترینگ و بهبود کیفیت اینترنت یکی از دغدغه های اصلی مردم و فعالان اقتصاد دیجیتال است. با عنایت به مسائل اقتصادی، خیلی از افراد در بستر فضای مجازی و پلت فرم های دارای محدودیت دسترسی مبادرت به راه اندازی کسب و کار کرده اند. گستردگی فیلترینگ پلت فرم ها سبب شده بیشتر کاربران از فیلترشکن ها برای دور زدن فیلترینگ استفاده نمایند که این موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات دسترسی برای کاربران فضای مجازی، امنیت اطلاعات شخصی آنها را هم به خطر انداخته و سبب شده دسترسی به انواع پلت فرم های ممنوعه برای همه کاربران در سنین مختلف فراهم باشد.
در روزهای اخیر دولت چهاردهم ۱۰۰ روز اول خویش را پشت سر گذاشت و وزرای دولت هم در آستانه پایان دوماه فعالیت خود هستند. با شرایط فعلی این نگرانی وجود دارد که بازبینی نکردن مبحث فیلترینگ و عدم تغییر کیفیت اینترنت، سبب افزایش نارضایتی مردم و ناامیدی آنها از دولت چهاردهم شود.

1403/07/25
09:51:11
5.0 / 5
35
تگهای خبر: اینترنت , برنامه , دیجیتال , شبكه
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
devsoft