توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
به گزارش توسعه نرم افزار، در رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال به استراتژی و تاکتیک اپراتور اول تلفن همراه کشور در راه شکل گیری و توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال پرداخته شد.
به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اولین رویداد اقتصاد دیجیتال همراه اول با مبحث «نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال» و با شعار «زندگی پایدار، سبز و هوشمند» روز گذشته ۹ مهر ۱۴۰۳ در سالن همایش های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار گردید. این رویداد در چارچوب سه بخش «سخنرانی های کلیدی»، «ارائه تخصصی» و «پنل های تخصصی» و با مشارکت بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران برگزار و در جریان آن تلاش شد که با معرفی و عرضه تجربیات بین المللی در این عرصه، بهترین راهکارهای ادغام فناوری های دیجیتال با صنایع مختلف هم تشریح شود. سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی همراه اول در حوزه دانش بنیان در ابتدا وحید شاه منصوری بعنوان متولی برگزاری و همینطور رئیس مرکز پژوهش و توسعه همراه اول، به کالبدشکافی استراتژی و تاکتیک اپراتور اول تلفن همراه طی مدت زمان اجرای برنامه راهبردی پنج ساله منظومه پرداخت و اظهار نمود: با سرمایه گذاری در راه اندازی مراکز و شرکتهای «هاب»، «تحقیق و توسعه»، «همراه کسب و کارهای هوشمند»، «آکادمی همراه» و «همراه فاند» توسط همراه اول، به مرور اکوسیستم اقتصاد دیجیتال هم شکل گرفت. وی از تاکید همراه اول بر بخش توسعه اکوسیستم با محوریت اقتصاد دیجیتال هم گفت و ادامه داد که در این راه مبادرت به راه اندازی دو مرکز نوآوری در دانشگاه های تهران و شریف با موضوعیت ۵G و AI کرده است. بنا بر اظهارات شاه منصوری، همراه اول تابحال با همت مرکز پژوهش و توسعه خود، سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی در قسمت خدمات دانش بنیان ها و خرید تجهیزات از محل تولیدات بومی داشته است. ایران در اول راه اقتصاد دیجیتال در همین بخش سخنرانی های کلیدی علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم طی سخنانی کوتاه «اقتصاد دیجیتال» را پیشران توسعه اقتصاد کشور مطرح و اظهار نمود: تمامی ارکان وابسته به این حوزه در نهایت منجر به برداشتن گامهای خوبی در شاخصهای مهمی چون افزایش بهره وری، اشتغالزایی و توسعه کسب و کار می شود. وی سهم ایران از اقتصاد دیجیتال به نسبت کشورهای دیگر همسطح را کم ارزیابی کرد و اظهار داشت: سهم اقتصاد دیجیتال از سرانه ی تولید ناخالص داخلی (GDP) در دنیا حدود ۱۸ و در ایران ۸ درصد است و به شکلی ما همچنان اول راه هستیم. رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بهبود و ارتقای دسترسی به اینترنت پرسرعت را که همراه اول می تواند نقش اساسی در این بخش داشته باشد را زمینه تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال دانست و اظهار داشت که اهرم دیگر هم افزایی بخش های دولتی و خصوصی کشور است. پنل اقتصاد دیجیتال در قاب تجربه در ادامه مراسم پنل تخصصی «اقتصاد دیجیتال در قاب تجربه» با حضور برخی از بازیگران شاخص حوزه اقتصاد دیجیتال همچون شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، رضا سمیع زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر و مهرداد شاملو، مدیرعامل هلدینگ فراکاو برگزار شد تا مخاطبان با جنس دیگری از چالش ها و فرصت های حوزه صنعت آشنا گردند. شهاب جوانمردی در شروع سخنانش «سکوی خلق آینده» را بعنوان چشم انداز فناپ معرفی نمود و اظهار داشت: بنگاه های بزرگ در دنیا با نگاه تبدیل شدن به لوکوموتیو بزرگی که سایر بیزینس ها را هم با خود همراه کنند، به سمت ایجاد و تقویت زیرساخت ها رفته اند؛ مشابه رفتاری که همراه اول در قسمت سرمایه گذاری ها و توسعه زیرساخت ها داشته تا ابعاد اکوسیستم بزرگتر شود. وی رویکرد فناپ را هم تا اندازه ای مشابه همراه اول دانست و با اشاره به اینکه طی این چشم انداز مبادرت به سرمایه گذاری در زیرساخت های ارتباطی کرده ایم، اظهار داشت: رویکرد ما در ۱۵ سال ابتدایی فعالیت، متمرکز بر محصول و بازار بود اما در پنج سال گذشته با یک پارادایم شیفت داخلی، متمرکز بر حل مسائل جاری کشور شدیم چونکه معتقدیم اقتصاد دیجیتال از این مسیر شکل می گیرد. رضا سمیع زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر هم دیگر عضو پنل بود که مفهوم اقتصاد دیجیتال را برگرفته از اقتصاد مشارکتی عنوان نمود و اظهار داشت که منظور اینست اقتصاد دیجیتال با اشتراک، بهینه سازی و افزایش کارآمدی منابع در ارتباط می باشد و ما در کسب و کار خود به دنبال نئوبانک در حوزه لجستیک هستیم. وی که از فعالان حوزه لجستیک است به چالش های حوزه هوشمندسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: بدون توسعه ۵G نمی توانیم نقش آفرینی ویژه در این بخش داشته باشیم و همراه اول بعنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور می تواند دغدغه فعالان و صنعت گران در این عرصه را رفع کند و پیشران توسعه بماند. به زعم سمیع زاده هم اکنون بیشترین چالش های بخش اقتصاد دیجیتال در ارتباط با قوانین حقوقی و رگولاتوری می شود. در نهایت مهرداد شاملو، مدیرعامل هلدینگ فراکاو هم ضمن معرفی سابقه فعالیت خود در اکوسیستم فناوری کشور با سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان، به بیان چالش ها و تنگناهای موجود در این حوزه پرداخت و صراحتا از ثابت ماندن کیک اقتصاد دیجیتال کشور انتقاد نمود. وی مقوله منابع انسانی را هم بعنوان چالش دیگر بیان کرد و اذعان داشت که نیروی انسانی بسیاری پس از پایان تحصیل مهاجرت می کنند؛ ازاین رو تا چالش ها حل نشود، شیب رشد توسعه افزایش نمی یابد. پنل اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال پنل تخصصی دوم هم با عنوان «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» با حضور مصطفی حیدرزاده مدیرکل راهبردهای دیجیتال همراه اول، محمدصادق کریمی عضو هیات مدیره رایتل، داوود ادیب رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران و محمدجعفر صدیق رئیس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار و دغدغه های اپراتورها و زمینه های سرمایه گذاری های آنها عنوان شد. حیدرزاده در این پنل با گذر از پوسته اپراتور اول تلفن همراه کشور، ساختار کسب و کاری آنرا به سه لایه Core، Near Core و Beyond Core تقسیم بندی و نقش اصلی همراه اول را از منظر اقتصاد دیجیتال، در قسمت هسته بیان کرد و اظهار داشت: لایه نزدیک هسته به سرویسهای دیجیتال توسعه یافته مربوط می شود و در نهایت لایه سوم هم که فراتر از هسته است و به سهامداری های اپراتور اول ارتباطی در پلت فرم های دیجیتال اشاره می کند. حیدرزاده و کریمی به نمایندگی از سوی اپراتورهای تلفن همراه حاضر در این رویداد، در پاسخ به چرایی عدم توسعه سریع و فراگیر ۵G در کشور به مقوله هزینه های بالای سرمایه گذاری و مقرون به صرفه نبودن این مورد پرداختند. حیدرزاده اظهار داشت که با وجود منطقی نبودن تعرفه های ارتباطی، همراه اول تابحال بیشتر از هزار سایت ۵G در کشور راه اندازی کرده است؛ کریمی هم در این راستا از برنامه توسعه ۷۰۰ سایت نسل پنجم امسال توسط رایتل اظهار داشت که مقرر است ۱۰۰ سایت در اختیار سرویس دهی به عموم باشد و باقی در اختیار صنایع قرار گیرد. داوود ادیب، رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران هم در این پنل اشاره ای به نتایج گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII) که به تازگی انتشار یافته است، داشت و عنوان نمود که ایران از رتبه ۵۳ جهانی در میان ۱۳۳ کشور بررسی شده در سال ۱۴۰۱ به رتبه ۶۴ در سال ۱۴۰۳ تنزل یافته است که این نزول ۱۱ پله ای نیازمند عارضه یابی است. صدیق، رئیس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات هم در این پنل، از عدم وجود بازارگاه در کشور بعنوان عاملی در جهت کاهش سرعت رشد اقتصاد دیجیتال یاد گفت. قابل ذکر است در جریان این رویداد سخنرانی های تخصصی علی اشراقی، عضو هیات علمی دانشگاه کانبرا استرالیا به شکل آنلاین با تحلیلی از «اقتصاد دیجیتال در جهان» و همینطور فرزانه ابوالفضل، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی (بانک پارسیان) با تحلیلی از وضعیت «اقتصاد دیجیتال در ایران» هم عرضه شد. سهم بیشتر از ۱۵ درصدی دنیا از اقتصاد دیجیتال و سهم حدود ۸ درصدی کشور ما از آن، همچون مهم ترین نکات مطرح شده در خلال این سخنرانی ها بود که راهکارهایی برای پیشرفت هر چه بیشتر در این راه هم عرضه شد.
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب