گزارش توسعه نرم افزار؛

تبعات مرگ بزرگ اینترنت ادامه دارد

تبعات مرگ بزرگ اینترنت ادامه دارد

توسعه نرم افزار: هرچند بنظر می رسد بزرگترین اختلال فناوری اطلاعاتی جهان برطرف شده اما پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد. این در حالیست که از این مرگ بزرگ گزندی به زیرساخت های ارتباطی کشور وارد نشد.



به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از مهر، روز جمعه بزرگترین اختلال سایبری جهان رخ داد. حجم این رویداد چنان وسیع بود که صنایع مختلف از خطوط هواپیمایی گرفته تا بانکداری و خدمات درمانی در کشورهای مختلف جهان زمین گیر شدند.
ماجرا از نیمه شب پنجشنبه و بامدادان جمعه گذشته، یعنی زمانی شروع شد که نشانه هایی از اختلال در سیستم های رایانشی در چند ایالت آمریکا همچون آلاسکا و آریزونا رصد و سرویس اورژانس ۹۱۱ قطع شد. برخی بیمارستان ها نیز با اختلالات فناوری روبرو شدند.
بین ساعات ۲ تا ۳ بامدادان به وقت آمریکا سازمان هوانوردی فدرال آمریکا اعلام نمود تمام پروازهای خطوط هواپیمایی دلتا و امریکن ایرلانز زمین گیر شده اند. چند دقیقه پس از آن نیز اعلام گردید پروازهای ۲ شرکت هواپیمایی دیگر بدون در نظر گرفتن مقصد زمین گیر شده اند.
چند ساعت بعد یعنی بین ساعت ۵ تا ۶ بامداد به وقت آمریکا سیستم های حمل و نقل در شمال شرقی این کشور نیز اعلام نمودند با اختلال روبرو شدند. قطارها و اتوبوس های واشنگتن دی سی نیز از کار افتادند از طرف دیگر مقامات حمل و نقل نیویورک که بزرگترین شبکه در شمال آمریکا به حساب می آید، اعلام نمودند سیستم های اطلاعات مشتریان بطور موقت آفلاین شده است.
در این میان حدود ساعت ۵: ۳۰ بامداد به وقت آمریکا شرکت کراود استرایک به مشتریان خود اعلام نمود از گزارش های خرابی نرم افزارش روی سیستم های عامل ویندوز مایکروسافت باخبر شده است.
پس از آن سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام نمود از این رویداد آگاه شده و مشغول بررسی اختلال و تأثیرات آنست اما این اختلال فقط مختص آمریکا نبود بلکه قطعی گسترده سیستم ها جهانی بود. بانکهای سرتاسر جهان از استرالیا گرفته تا آفریقای جنوبی یکی بعد از دیگری از اختلال در سرویس هایشان خبر دادند.
زمین گیر شدن هواپیماها از آمریکا تا استرالیا و هندوستان
خطوط هوایی مانند کانتاس در استرالیا و حداقل دو شرکت هواپیمایی ارزان در ایالات متحده، خطوط هوایی فرانتیر و «سان کانتری ارلاینز» مجبور به توقف پروازهای خود شده اند.
در تایلند نیز کراتی کیجماناوات، رییس فرودگاه های این کشور از قطعی سیستم کنترل خودکار مرزی در دو فرودگاه بانکوک آگاهی داد و اضافه کرد: فعالیت چندین شرکت هواپیمایی در شش فرودگاه اصلی تایلند مختل شده است. وی به مسافران سفارش کرد که حداقل ۴ ساعت زودتر در فرودگاه ها حضور یابند.
فرودگاه های سنگاپور و مالزی نیز مشکلات مشابهی را گزارش دادند. صف های طولانی و نگرانی مسافران به خاطر از دست دادن پروازهای خود به سبب پروسه طولانی پذیرش مسافر همچون این مشکلات بیان شد.

علاوه بر آن طبق اطلاعاتی که روز جمعه در سایت فرودگاه زوریخ درج شد، به سبب اختلال کامپیوتری جهانی، هواپیماها امکان فرود در این فرودگاه را نداشتند.
فرودگاه هنگ کنگ نیز اعلام نمود که تعدادی از خطوط هوایی در این فرودگاه تحت تأثیر قطعی مایکروسافت قرار گرفته اند.
در کنار آنها ۳ شرکت هواپیمایی هندی اختلالاتی را در سامانه رزرواسیون خود گزارش کردند که مشابه مشکلات فنی گسترده گزارش شده توسط اپراتورهای خطوط هوایی در سرتاسر جهان بود.
شرکت پروازهای ارزان ایندی گو با انتشار پستی در رسانه های اجتماعی اعلام نمود: «سامانه های ما هم اکنون تحت تأثیر قطعی مایکروسافت قرار گرفته و ممکنست تعدادی از پروازها تحت تأثیر قرار گیرند». خیلی از فرودگاه های هند که از قطعی در رابطه با سیستم های مایکروسافت مختل شده اند، اعلام نمودند که «انتظار در فرودگاه های هند ممکنست ساعت ها به طول انجامد.»
سازماندهی المپیک از اختلال سایبری بی نصیب نماند
اما این پایان ماجرا نبود. یک منبع در کمیته سازماندهی المپیک فرانسه اعلام نمود سیستم اعتبارسنجی بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس تحت تأثیر نقص کامپیوتری قرار گرفته است و تحویل لباس ها و اعتبارنامه ها به تأخیر افتاده است.
برگزارکنندگان المپیک پاریس همین طور اعلام نمودند که ورود تعدادی از ورزشکاران و هیئت های المپیک به سبب اختلال در پروازهایشان در فرودگاه ها مختل شده است.
سهم انگلیس و امارات متحده عربی از ترکش های اختلال جهانی
انگلیس نیز از این قطعی گسترده بی نصیب نماند و اختلال در مایکروسافت بر سرویس سلامت ملی بریتانیا تأثیر گذارد و گرفتن وقت ویزیت از پزشکان بوسیله خدمات آنلاین جی پی و سیستم های اطلاعات بیمارستانی را مختل کرد.
حدود ۳۷ هزار مطب پزشکان و خیلی از داروخانه های بریتانیا تحت تأثیر اختلال گسترده قرار گرفتند. همین طور پخش اخبار در شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس نیز برای مدتی قطع شد.
از سوی دیگر در خاورمیانه، که وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام نمود که اختلال رخ داده روی عملکرد الکترونیکی این وزارتخانه تأثیرگذار بوده است. سازمان تنظیم مقررات دیجیتال مخابرات امارات (TDRA) نیز در پی اختلال در ویندوز، با انتشار اطلاعیه ای به کاربران هشدار داد تا زمان رفع اشکال نرم افزار Crowdstrike، از دانلود یا بروزرسانی آن اجتناب کنند.
به روز رسانی دردسرساز
تمام این چالش ها و مشکلات در نتیجه به روز رسانی معیوب یک نرم افزار مربوط به شرکت امنیت سایبری کراود استرایک رخ داده بود. کاربران ویندوز شاهد صفحه آبی یا اختلال BSDD بودند که سبب می شود سیستم ها بطور ناگهانی خاموش یا ری استارت شوند. در نتیجه این اختلال دستگاه هایی مانند کامپیوتر ها و تلفن ها از کار افتاد ند، برای اینکه به سبب نرم افزار خراب نمی توانند درست فعالیت کنند.
مایکروسافت در اطلاعیه ای اعلام نمود: مشغول فعالیت است تا اپ های مختلف تحت تأثیر این رویداد همچون مایکروسافت ۳۶۵ و خدمات دیگر را باردیگر فعال کند.

طبق بروزرسانی Service Health Status در صفحه اپراتور ویندوز ریشه اصلی این اختلال تغییر پیکربندی در قسمتی از بار ابر رایانشی Azure بوده که موجب ایجاد وقفه بین منابع ذخیره سازی و رایانشی شد و اختلال در ارتباطات را در پی داشت. همین مورد بر خدمات پایین دستی مایکروسافت ۳۶۵ وابسته به این اتصال تأثیر گذاشت.
مایکروسافت اعلام نمود این مشکل بر کاربرانی که اهتمام در استفاده از برنامه ها و خدمات مایکروسافت ۳۶۵ دارند، تأثیر گذاشته بود.
از سوی دیگر جورج کورتیز مدیر ارشد اجرائی کراود استرایک در پستی در پلت فرم ایکس نوشت: ما بطور فعال مشغول همکاری با مشتریانی هستیم که تحت تأثیر اختلال کشف شده در یک بخش از آپدیت ارائه شده برای سیستم های ویندوز قرار گرفته اند. این یک رویداد سایبری یا حمله هکری نیست. مشکل شناسایی، ایزوله و برطرف شده است. وی در ادامه اضافه کرده بود سیستم های مک و لینوکس تحت تأثیر مشکل قرار نگرفته اند.
پس از این رویداد مایکروسافت نیز اعلام نمود سرویس ابر رایانشی آن در منطقه مرکزی آمریکا احیا شده است.
ایران دور از هیاهوی بزرگترین اختلال فناوری اطلاعاتی جهان
در حالیکه در سرتاسر جهان با این اختلال دست و پنجه نرم می کرد و مردم در اقصی نقاط دنیا گرفتار تبعات این حادثه سایبری بودند در کشور ما کوچک ترین خللی گزارش نشد و سیستم های ارتباطی در ایران از بزرگترین اختلال فناوری اطلاعات جهان جان سالم به در برد.
رمز در امان ماندن ایران از این رخداد شبکه ملی اطلاعات و استفاده از سیستم ابری و نرم افزارهای بومی بود. این چتر حفاظتی سایبری در حالی بر سر کاربران ایرانی سایه گسترده است که از آغازین روزهای پا گرفتن آن همیشه با سیل عظیمی از انتقادها و کج فهمی ها مواجه بوده است اما حالا برای چندمین بار و در تازه ترین بزنگاه سایبری توان خودرا به جهانیان ثابت کرد.
امیر محمدزاده لاجوردی رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به اختلال جهانی اینترنت در روز گذشته در پیام در ویراستی عنوان کرد: درحالی که در خیلی از کشورهای جهان اختلالات گسترده اینترنتی کارهای روزمره را فلج کرده، در کشور ما خبری از این اختلالات نیست.
وی اضافه کرد: یک دلیل آن استقرار شبکه ملی اطلاعات و اتکا به توانمندی جوانان نخبه کشور است. اکنون بیش از ۸۰٪ نیاز کشور به خدمات ابری بوسیله فراهم کنندگان داخلی تامین می شود.
حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نیز با اشاره به اختلال پیش آمده در خدمات شرکت مایکروسافت، اظهار داشت: به اطلاع مردم شریف ایران می رسانم که کشورمان از سال ها پیش به سبب تحریم های غرب از دریافت خدمات ابری منع شده بود و از همان سال ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، خدمات جایگزین بومی، در داخل کشورمان طراحی و اکنون نیز همان سرویس ها عملیاتی است.
وی اضافه کرد: در عین حال، توانمندی های کشور در عرصه ارائه خدمات ابری بومی، قابلیت صادرات به سایر کشورها را هم دارد و ما آمادگی لازم جهت انتقال تجربه و یا صادرات محصولات این حوزه را داریم.
تاکید روسیه بر اهمیت جایگزین کردن نرم افزارهای وارداتی
به جز ایران روسیه نیز از این اختلالات در امان بود. به نوشته نشریه بیزینس اینسایدر، وزارت توسعه دیجیتال ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه اعلام نمود در فعالیت خطوط هواپیمایی و بانکهای این کشور هیچ نشانی از تأثیرات قطعی سرویس دیده نمی گردد.
این وزارتخانه اعلام نمود اقدامات دولت در راستای مقابله با تحریم های غرب کشور را از فروپاشی دیجیتالی نجات داده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: وضعیتی که در نتیجه کارهای مایکروسافت به وجود آمده یک دفعه دیگر اهمیت جایگزین کردن نرم افزارهای خارجی وارداتی به ویژه در عرصه تأسیسات زیرساخت اطلاعاتی حیاتی را نشان میدهد.
همچنین کرملین اعلام نمود سیستم های رایانشی بطور معمول درحال فعالیت هستند و تحت تأثیر این رویداد سایبری قرار نگرفته اند.
آشکار شدن شکاف ها در سیستم فناوری اطلاعات جهان
هرچند کراود استرایک نام چندان آشنایی نیست اما در عرصه امنیت سایبری یک شرکت مهم بشمار می رود که سهم بزرگی از بازار این صنعت را در اختیار دارد و خیلی از شرکت های بزرگ جهان همچون مایکروسافت و آمازون به خدمات آن اتکا می کنند.
به همین دلیل اختلالی کوچک در به روز رسانی نرم افزار چنین پیامد جهانی را در بر داشت.
هرچند بگفته مایکروسافت ۸.۵ میلیون کامپیوتر این شرکت تحت تأثیر اختلال فناوری اطلاعاتی جهانی قرار گرفته بودند و این میزان معادل کمتر از یک درصد تمام ماشین هایی است که با سیستم عامل ویندوز کار می کنند، اما همچنان تأثیر وسیع آنرا نمی توان نادیده گرفت.

همچنین بااینکه تا بامداد شنبه بخش اعظم چالش های اینترنتی برطرف شده بود اما نتایج آن همچنان باقی است و بگفته کارشناسان چند روز طول می کشد تا بطور کامل سیستم ها بازیابی شوند.
از سوی دیگر برخی کارشناسان هشدار دادند ممکنست چندهفته بطول بیانجامد تا سیستم ها از چنین اختلالی بهبود یابند. این بدان معنا است که احیانا انبوهی از پروازهایی که با تأخیر انجام می شوند، چمدان های گمشده و مشکلات دیگر فرا می رسد.
علاوه بر آن بعد از این اتفاق کارشناسان درباره ی حملات سایبری و فیشینگ نیز هشدار داده اند. رویداد مذکور بستری مناسب برای کارهای هکری فراهم نموده است.
به عنوان مثال اداره سیگنال های استرالیا (ASD)یا آژانس اطلاعات سایبری استرالیا در اطلاعیه ای اعلام نمود: برخی از وب سایت های مخرب و کدهای تأیید نشده و غیر رسمی در فضای آنلاین انتشار یافته اند و با ادعای کمک به کاربران برای حل مشکل قطعی سراسری ناشی از آپدیت CrowdStrike کاربران را فریب می دهند.
این اختلال همین طور این نگرانی را ایجاد کرده که خیلی از سازمان ها برنامه های احتیاطی برای اختلال در سیستم های فناوری اطلاعات خود ندارند. بگفته کارشناسان تا زمانیکه اقدامات احتیاطی در شبکه ها در نظر گرفته نشود و سازمان ها خدمات پشتیبانی بهتری ارائه نکنند، چنین اختلالاتی در آینده نیز اتفاق خواهند افتاد.
به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از مهر، با روشن تر شدن ابعاد بیشتر این فاجعه جهانی و تجربه تلخی که خیلی از کشورهای دنیا چندین ساعت با آن درگیر بودند، وجود و الزام پروژه های ملی مانند شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش به اثبات می رسد. آنهم در شرایطی که کشور ما در میانه شدیدترین تحریم ها توانسته است با تاکید بر توان متخصصان داخلی و با بهره گیری از سیستم ابری بومی چتر حفاظتی و امنی برای زیرساخت های ارتباطی بگستراند.

1403/05/01
13:31:14
5.0 / 5
303
تگهای خبر: آمریكا , آنلاین , الكترونیكی , اینترنت
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
devsoft