حضور مدیران ایرانسل در نشست های تخصصی آخرین روز الکامپ
توسعه نرم افزار: آخرین روز نمایشگاه الکامپ بیست و هفتم با حضور پررنگ مدیران ایرانسل در نشست های تخصصی، به انتها رسید.
به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از روابط عمومی ایرانسل، بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ، سه شنبه ۱۲ تیر، در حالی پایان یافت که مدیران واحدهای گوناگون نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با شرکت در نشست های تخصصی، درباره ی مفاهیم متمرکز بر هوش مصنوعی صحبت کردند. بابک خرمی، مدیرکل فنی ایرانسل در این روز با حضور در نشستی با عنوان «باورهایی که آینده اپراتورها را می سازد»، اظهار داشت: در زمان کرونا مطالعاتی درباره ی آینده اپراتورها بعد از همه گیری صورت گرفت که در قالب آن، نظریات مختلفی عنوان شد. یکی از پژوهش های برتر این حوزه که به واقعیت هم پیوست، بر این نکته تاکید داشت که اپراتورهای ارتباطی به تدریج بجای ارائه خدمات ارتباطی مثل مکالمه، پیامک و اینترنت، به سمت ارائه سرویس و خدمت خواهند رفت. به عبارت دیگر، شرکت های Telco، به پلت فرم و سرویس دهنده تبدیل می شوند.
مدیرکل فنی ایرانسل در ادامه به تکنولوژی بلاکچین و تأثیر آن در روند فعالیت اپراتورها اشاره نمود و اظهار داشت: این تکنولوژی به تدریج اپراتورها را درگیر کرده و در آینده آنها تأثیر به سزایی خواهد داشت. تاب آوری و امنیت، همچون عوامل تأثیرگذار در آینده اپراتورهای ارتباطی است و در کنار آن، بلاکچین، کلاود، هوش مصنوعی و 5G نیز دیگر روندهای مهم صنعت تلکام در آینده خواهند بود. با توسعه تکنولوژی 5G، تمام قدرت اپراتورها به سمت استفاده و بهره مندی از این فنآوری خواهد رفت؛ چونکه این فناوری حتی می تواند شریک زندگی مردم شود. در نشست تخصصی دیگری که امروز و با حضور محمدحسین کی نیا، مدیرکل ارتباط با مشتریان ایرانسل و با نام «راهبرد هوش مصنوعی در رابطه با مشتریان با موضوع تامین اجتماعی در رابطه با مشتریان» برگزار گردید، به بیان تجربه های ایرانسل پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی با بهره گیری از تکنولوژی هوشمند، خدمات لازم را به مشتریان ارائه می کند. این روند ارتباط سازمان با مشتریان را از کانال های غیرهوشمند کم می کند. برای مثال، با بهره بردن از تکنولوژی های جدید همچون هوش مصنوعی، شاهد کاهش پنجاه درصدی نیروی انسانی موردنیاز سازمان ها برای پاسخگویی به تماس ها خواهیم بود.
کی نیا در ادامه اظهار داشت: با بهره گیری از هوش مصنوعی، پاسخگویی به مخاطبان در وضعیت تسهیل شده ای محقق می شود. برای مثال ما با اجرای سیستم هوش مصنوعی، کنترل کیفیت تماس ها در عرصه ارتباط با مشتریان را اجرائی کرده ایم و از این طریق، به کاهش مدت زمان حل مشکل رسیده ایم. این سیستم درحقیقت بطور خودکار پاسخگوی مخاطبان و ذینفعان سازمان ها است و قابلیت اجرا برای سازمان ها و کسب وکارهای دیگر را هم دارد. مدیرکل ارتباط با مشتریان ایرانسل در ادامه توضیح تأثیر به کارگیری هوش مصنوعی در ارائه خدمات ارتباط با مشتریان اظهار داشت: با بهره گیری از هوش مصنوعی، بررسی مشتریان و موضوع تماس ها بهتر صورت می گیرد و به این واسطه، اتفاق های جدید و شناسایی نشده، به سرعت شناخته می شوند. هم اکنون ۸۵ درصد تماسهای ورودی ایرانسل بصورت هوشمند و ۱۵ درصد بوسیله مرکز تماس پردازش می شوند که این مهم، بدون بهره مندی از خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی امکان پذیر نبود. امکان بررسی هوشمند اطلاعات حساب مشتریان نیز از دیگر اقدامات ایرانسل در عرصه هوش مصنوعی است که بر بهبود تجربه مشترک در زمان ارتباط با مرکز تماس ایرانسل تأثیر به سزایی دارد. رضا زنگنه، کارشناس ارشد فیبر نوری ایرانسل نیز در نشستی با عنوان «الکامپ تاکس»، به ارائه توضیحاتی درباره ی سرویس فیبرنوری پرداخت و تصریح کرد: ایرانسل همزمان با نخستین روز نمایشگاه الکامپ، سرویس فیبرنوری پرو (FTTX Pro) را افتتاح نمود که با این سرویس، بالاترین سرعت دسترسی مهیا می شود و در روز سوم نمایشگاه بر این بستر، تست سرعت ۸ گیگابیت بر ثانیه را رقم زد. هم اکنون توسعه این شبکه در شهرهای مختلف ایران اجرا شده و سایر شهرها نیز در دست اقدام قرار دارند. بر این اساس این آمادگی وجود دارد که در بخش مشترکان خانگی، خدماتی تا سرعت یک گیگابیت بر ثانیه و در بخش مشترکان صنعتی، تا ۸ گیگابیت بر ثانیه ارائه شود. فریور زرونده، مدیر تیم یادگیری ماشین ایرانسل لبز نیز با حضور در نشست «الکامپ تاک ۵»، با اشاره به توسعه بهره گیری از هوش مصنوعی، اظهار داشت: بااینکه همگی با مفهوم هوش مصنوعی آشنا شده ایم، اما درباره ی «تکینگی فناوری» کمتر صحبت شده است. «تکینگی فناوری» به مفهوم زمانی است که ماشین ها، ربات ها و هوش مصنوعی از نظر توانایی فکری از انسان پیشی می گیرند و حتی فراتر از خواست انسان می روند. به طور مثال خود ربات ها خودرا توسعه می دهند. زرونده در ادامه توضیح این مفهوم جدید اظهار داشت: پیش بینی ها حاکی از آنست که زمان وقوع این اتفاق نیز خیلی دور نیست و حوالی سال ۲۰۴۵، می توانیم شاهد آن باشیم. رضا آرمند، مهندس برنامه ریزی شبکه رادیویی ایرانسل نیز در یکی دیگر از نشست های آخرین روز نمایشگاه الکامپ، به صحبت درباره ی چشم انداز شبکه نسل پنج ایرانسل با هسته مستقل(شبکه 5G-SA) در عرصه صنعت، معدن و تجارت پرداخت و اظهار داشت: میان نسل پنج با هسته غیر مستقل(NSA) و نسل پنج با هسته مستقل (SA)، تفاوت های مختلفی وجود دارد که این امر بر کیفیت کار موثر است. ایرانسل نیز در حوزه SA خدمات مختلفی ارائه می کند. به طور مثال، شرکت فولاد مبارکه از این فنآوری برای دوربین های خود بهره برده و از جانب ایرانسل، این آمادگی وجود دارد که به این خدمات را به سایر بخش های صنعت و معدن هم ارائه نماید. مریم مسجدی، مدیر توسعه سیستم های ارتباطی نیز در نشست تخصصی دیگری که در آخرین روز نمایشگاه الکامپ برگزار گردید، به تشریح کاربرد ORAN در شبکه های سلولی پرداخت و این اتفاق را یک ضرورت برای آینده برشمرد. وی اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد کاربران، اپراتورها باید زیرساخت و تجهیزات RAN (شبکه دسترسی رادیویی) خودرا همیشه ارتقاء دهند. چونکه ساختار RAN سنتی، مشکلاتی همچون عدم برخورداری از انعطاف پذیری بالا را دارند و در عین حال، تجهیزات تامین کننده های مختلف به آسانی به آن متصل نمی گردد. به همین دلیل متخصصان، تحقیقاتی را انجام دادند که نتیجه آن نیز در قالب O-RAN ارائه شده است. در حقیقت O-RAN یک معماری جدید برای شبکه های RAN است که برمبنای آن اجزا تفکیک شده، مجازی سازی شده و مبتنی بر نرم افزاری است که بوسیله رابطه ای باز باهم در ارتباط هستند. با استفاره از O-RAN، به آسانی می توان با بهره گیری از هوش مصنوعی، شبکه را کنترل و بهینه سازی کرده و از سویی امنیت زنجیره تامین تجهیزات را بالا برد.
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب